اثر پروانه ای

برنامه نویسی حرفه ای کامپیوتر به زبان سی شارپ - لیست کامل کلمات کلیدی در ʚĭɞ - ßữʈʨɾflỵ ⓔⓕⓕⓔⓒⓣ

اثر پروانه ای

برنامه نویسی حرفه ای کامپیوتر به زبان سی شارپ - لیست کامل کلمات کلیدی در ʚĭɞ - ßữʈʨɾflỵ ⓔⓕⓕⓔⓒⓣ

اثر پروانه ای

اثر پروانه‌ای نام پدیده‌ای است که به دلیل حساسیت سیستم‌های آشوب‌ناک به شرایط اولیه ایجاد می‌شود. این پدیده به این اشاره می‌کند که تغییری کوچک در یک سیستم آشوب‌ناک چون جو سیارهٔ زمین (مثلاً بال‌زدن پروانه) می‌تواند باعث تغییرات شدید (وقوع توفان در کشوری دیگر) در آینده شود.

ایده‌ٔ این‌که پروانه‌ای می‌تواند باعث تغییری آشوبی شود نخستین بار در ۱۹۵۲ در داستان کوتاهی به نام آوای تندر اثر ری بردبری مطرح شد. عبارت «اثر پروانه ای» هم در ۱۹۶۱ در پی مقاله‌ای از ادوارد لورنتس به وجود آمد. وی در صد و سی و نهمین اجلاس ای‌ای‌ای‌اس در سال ۱۹۷۲ مقاله‌ای با این عنوان ارائه داد که «آیا بال‌زدن پروانه‌ای در برزیل می‌تواند باعث ایجاد تندباد در تکزاس شود؟»

آخرین نظرات
  • ۱۳ بهمن ۰۱، ۱۵:۳۱ - حسنا سادات و سما سادات
    عالی
  • ۱
  • ۰

رویداد ها ، به یک کلاس یا شیئ این امکان را می دهند که درصورت اتفاق چیزی دلخواه ، کلاس ها یا اشیاء دیگر را مطلع کنند. به کلاسی که رویداد را می فرستد (یا برپا می کند) ، ناشر (publisher) می گویند و به کلاس هایی که رویداد را دریافت (مدیریت/handle) می کنند، متعهد (subscriber/اشتراک گیرنده) می گویند.

در یک برنامه ویندوزی یا تحت وب نمونه که با #C نوشته شده است، شما توسط کنترل هایی مثل button و یا listbox متعهد رویدادهای برپاشده می شوید. شما می توانید با استفاده از IDE (محیط توسعه جامع) Visual C# تمام رویدادهایی که یک کنترل منتشر می کند را ببینید و هر کدام از آنها را که خواستید ، برای مدیریت (handle) انتخاب کنید. IDE بطورت خودکار یک متد خالی مدیریت کننده رویداد و کد تعهد به رویداد را اضافه می کند. برای اطلاعات بیشتر به "راهنمای چگونگی اشتراک گیری و لغو اشتراک از رویدادها" مراجعه کنید.

بررسی رویدادها

رویدادها دارای خواص زیر می باشند:

  • ناشر تصمیم می گیرد که چه موقع یک رویداد را برپا کند؛ متعهد ها تصمیم می گیرند که چه عملی در پاسخ رویداد انجام شود.
  • یک رویداد می تواند دارای چندین متعهد باشد. یک متعهد می تواند چنیدین رویداد را از چندین ناشر، مدیریت کند.
  • رویدادهایی که هیچ متعهدی ندارند، هرگز برپا نخواهند شد.
  • برای نمونه رویدادها در رابط های گرافیکی کاربر، برای آشکار کردن اعمالی که کاربر انجام می دهد (کلیک کردن روی یک دکمه یا انتخاب یکی از گزینه های لیست و...) مورد استفاده قرار می گیرند.
  • وقتی یک رویداد دارای چندین متعهد باشد، مدیریت کننده (handler) های رویداد بصورت همزمان در زمان برپایی رویداد، احضار می شوند.
  • از رویدادها می توان برای همزمان سازی thread (نخ) ها استفاده کرد.
  • در کتابخانه کلاس دات نت فریم وورک، رویدادها بر پایه وکیل EventHandler  و کلاس پایه ای EventArgs استوارند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی