اثر پروانه ای

برنامه نویسی حرفه ای کامپیوتر به زبان سی شارپ - لیست کامل کلمات کلیدی در ʚĭɞ - ßữʈʨɾflỵ ⓔⓕⓕⓔⓒⓣ

مشخصات بلاگ
اثر پروانه ای

اثر پروانه‌ای نام پدیده‌ای است که به دلیل حساسیت سیستم‌های آشوب‌ناک به شرایط اولیه ایجاد می‌شود. این پدیده به این اشاره می‌کند که تغییری کوچک در یک سیستم آشوب‌ناک چون جو سیارهٔ زمین (مثلاً بال‌زدن پروانه) می‌تواند باعث تغییرات شدید (وقوع توفان در کشوری دیگر) در آینده شود.

ایده‌ٔ این‌که پروانه‌ای می‌تواند باعث تغییری آشوبی شود نخستین بار در ۱۹۵۲ در داستان کوتاهی به نام آوای تندر اثر ری بردبری مطرح شد. عبارت «اثر پروانه ای» هم در ۱۹۶۱ در پی مقاله‌ای از ادوارد لورنتس به وجود آمد. وی در صد و سی و نهمین اجلاس ای‌ای‌ای‌اس در سال ۱۹۷۲ مقاله‌ای با این عنوان ارائه داد که «آیا بال‌زدن پروانه‌ای در برزیل می‌تواند باعث ایجاد تندباد در تکزاس شود؟»

آخرین نظرات
  • ۱۱ بهمن ۹۵، ۱۷:۱۸ - فاروق کریمی زاده
    خوب بود.
اثر پروانه ای

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

مقدمه

به نظرم اولین و مهمترین چیزی که باید بفهمیم اینه که اصلا الگوریتم های مرتب سازی چه هستند. بر اساس ویکی‌پدیا، الگوریتم مرتب سازی، الگوریتمی است که عناصر یک لیست را به ترتیب خاصی در می‌آورد. کاربردی‌ترین ترتیب ها، ترتیب‌های عددی و ترتیب‌های وابسه به حروف هستند. بعضی از الگوریتم‌ها (از جمله الگوریتم‌های جستجو و ادغام) برای اینکه بدرستی کار کنند، نیازمند لیست‌های مرتب شده می باشند؛ مرتب‌سازی مؤثر و کارآمد، برای بهینه سازی کارائی چنین الگوریتم‌هایی، مهم هستند. این اگوریتم‌ها، اغلب اوقات، برای به نظم در آوردن داده‌ها و تولید خروجی قابل خواندن برای انسان، مفید هستند.

من، در این مقاله، برخی از الگوریتم‌های مرتب‌سازی را شرح خواهم داد. همه الگوریتم هایی که در اینجا مورد بحث قرار گرفته اند، در زبان برنامه نویسی #C نوشته شده‌اند و بسیاری از ایده‌ها، بر اساس الگوریتم‌هایی است که شما می‌توانید در ویکی‌پدیا پیدا کنید.


الگوریتم‌هایی که در این مقاله با آنها آشنا خواهید شد:

  • مرتب سازی حبابی دوطرفه (Bidirectional Bubble Sort)
  • مرتب سازی حبابی (Bubble Sort)
  • مرتب سازی سطلی (Bucket Sort)
  • مرتب سازی شانه ای (Comb Sort)
  • مرتب سازی چرخه‌ای (Cycle Sort)
  • مرتب سازی گورزاد (Gnome Sort)
  • مرتب سازی هرمی (Heap Sort)
  • مرتب سازی درجی (Insertion Sort)
  • مرتب سازی ادغامی (Merge Sort)
  • مرتب سازی زوج-فرد (Odd-Even Sort)
  • مرتب سازی لانه کبوتری (Pigeonhole Sort)
  • مرتب سازی سریع (Quick Sort)
  • مرتب سازی سریع با استفاده از مرتب سازی حبابی (Quick Sort with Bubble Sort)
  • مرتب سازی انتخابی (Selection Sort)
  • مرتب سازی شل یا پوسته ای (Shell Sort)

قصد دارم طرز کار این الگوریتم ها رو بصورت دیداری به شما نشان بدهم. کاربر می تواند، خروجی این پروژه را بصورت تصاویر متحرک GIF، با سرعت دلخواه، ذخیره کند.

سلام.

قصد دارم در این مطلب در مورد برنامه نویسی Console Application و Windows Form Application صحبت کنم. می خوام تفاوت های جزئی این دو روش برنامه نویسی رو برای شما خواننده عزیز، مشخص کنم. به احتمال زیاد، شما بعد از مطالعه این مطلب، بسیاری از مشکلات خودتون در برنامه نویسی رو حل شده، خواهید یافت. (چ جمله بندی ای :)  )

قبل از اینکه بخوام بحث اصلی رو شروع کنم، اجازه دهید کمی در مورد این دو روش مهم برنامه نویسی، صحبت کنم.

برنامه نویسی به روش کنسول اپلیکیشن: در زمان های قدیم، کامپیوترها به اندازه الآن باحال نبودند. چیزی به نام ویندوز وجود نداشت. اصلا چیزی بنام گرافیک در کامپیوتر، وجود خارجی نداشت. یعنی شما فقط می تونستید با استفاده از صفحه کلید (Keyboard) ، دستورات مدنظر خودتون رو به کامپیوتر انتقال دهید و در نهایت کامپیوتر نتایج اجرای دستورات شما رو بصورت یک سری متن و نوشته، در یک صفحه با پس زمینه سیاه به نمایش در می آورد. تازه همین نمایش متن و نوشته، بر روی مونیتور (Monitor) ، خودش انقلابی در صنعت کامپیوتر و الکترونیک بوده :)