اثر پروانه ای

برنامه نویسی حرفه ای کامپیوتر به زبان سی شارپ - لیست کامل کلمات کلیدی در ʚĭɞ - ßữʈʨɾflỵ ⓔⓕⓕⓔⓒⓣ

اثر پروانه ای

برنامه نویسی حرفه ای کامپیوتر به زبان سی شارپ - لیست کامل کلمات کلیدی در ʚĭɞ - ßữʈʨɾflỵ ⓔⓕⓕⓔⓒⓣ

اثر پروانه ای

اثر پروانه‌ای نام پدیده‌ای است که به دلیل حساسیت سیستم‌های آشوب‌ناک به شرایط اولیه ایجاد می‌شود. این پدیده به این اشاره می‌کند که تغییری کوچک در یک سیستم آشوب‌ناک چون جو سیارهٔ زمین (مثلاً بال‌زدن پروانه) می‌تواند باعث تغییرات شدید (وقوع توفان در کشوری دیگر) در آینده شود.

ایده‌ٔ این‌که پروانه‌ای می‌تواند باعث تغییری آشوبی شود نخستین بار در ۱۹۵۲ در داستان کوتاهی به نام آوای تندر اثر ری بردبری مطرح شد. عبارت «اثر پروانه ای» هم در ۱۹۶۱ در پی مقاله‌ای از ادوارد لورنتس به وجود آمد. وی در صد و سی و نهمین اجلاس ای‌ای‌ای‌اس در سال ۱۹۷۲ مقاله‌ای با این عنوان ارائه داد که «آیا بال‌زدن پروانه‌ای در برزیل می‌تواند باعث ایجاد تندباد در تکزاس شود؟»

آخرین نظرات
  • ۱۳ بهمن ۰۱، ۱۵:۳۱ - حسنا سادات و سما سادات
    عالی
  • ۱
  • ۰

سلام.

امیدوارم به اندازه کافی با بسته برنامه نویسی اندروید که بهش ADT (ابزارهای توسعه اندروید) هم می‌گن وَر رفته باشید!

برای امروز قصد دارم یکسری مقدمات رو بگم که با دونستن اونا حتی کار کردن با وسیله اندرویدیتون براتون جذاب تر میشه، چه برسه به برنامه نویسی برای اون.

برنامه های اندروید درواقع فایل هایی با قالب zip هستند. یعنی اگر پسوند فایل رو که apk هست به zip تغییر بدین و اونو باز کنید متوجه یکسری فایل ها و پوشه ها در داخل این فایل خواهید شد. این فایل ها هرکدام کار خاصی را انجام میدن و هرکدام از پوشه ها محل نگهداری فایل هایی خاص هستند که در حین برنامه نویسی مکررا از آنها استفاده می شود. صد البته این فایل ها مورد نیاز خود برنامه هم هستند. مثلا فرض کنید آیکن برنامه باید یک جایی در داخل خود برنامه ذخیره شده باشد تا برنامه بتواند از آن استفاده کند. حالا می خوام برای شروع اول یک برنامه اندروید رو گیر بیارید و پسوند اونو به zip تغییر بدید و فایل ها و پوشه ها اونو مشاهده کنید.

مثلا این فایل رو دانلود کنید و کارایی که میگم رو روش انجام بدین. البته طرز ساختن این فایل رو بعدا توضیح میدم.

دانلود

یکی از فایل های مهمی که در همه برنامه های اندروید وجود داره، فایل AndroidManifest.xml هست. این فایل اظهارنامه یا مانیفست تمام تنظیمات کلی برنامه اندرویدی رو در خودش ذخیره کرده. این فایل متنی هست. یعنی شما می تونید با یک برنامه مثل Notepad اونو باز کنید و مطالب داخلش رو ببینید. قالب داخلی فایل هم که همونطور که از پسوند این فایل معلومه، بصورت xml هست. خودتون با کنجکاوی سعی کنید نظم خاصی که در داخل این فایل هست رو کشف کنید. در اینصورت دیگه نیازی نیست که من در مورد فایل های xml کلی چرت و پرت بگم و شما هم چیزی نفهمید! (معلم تنبل، دانش آموز زرنگ تربیت میکنه!!)

یه فایل دیگه که خیلی مهمه در موردش بدونید، فایل classes.dex هست. این فایل در واقع همون فایل اجرایی اصلی برنامه هست. اگه اونو با Notepad ویندوز باز کنید، متوجه خواهید شد که داخل اون جز اجق‌‌وجق چیزی دیده نمیشه. البته اینا برای ما اجق‌وجق هست. دستگاه اندرویدی این زبون رو می فهمه! ما باید این زبان رو یاد بگیریم!! اما نگران نباشید! ما برنامه هامون رو با زبان جاوا در محیط Eclipse می نویسیم و اون برنامه ای که نوشتیم رو با Eclipse (البته با استفاده غیر مستقیم از افزونه هایی که به ایکلپس اضافه شده اند) به همون زبون اجق‌وجق (زبان ماشین مجازی دالویک (dalvik)) ترجمه می کنیم. به این عمل ترجمه، اصطلاحا کامپایل میگن.

اگه مسیر res\layout رو طی کنید به فایل main.xml می رسید. این فایل هم شکل ظاهری برنامه رو تنظیم می کنه. فایل main.xml برنامه بالا (که همین الآن دانلود کردید) شامل یک جدول هست که داخل اون فقط یک سطر وجود داره و در اون سطر هم یک عنصر برای نمایش متن (TextView) وجود داره. سوالی نیست؟؟

پوشه های دیگه رو خودتون بررسی کنید. برنامه ای رو که دانلود کردید کامپایل (ترجمه شده به زبان قابل فهم برای دستگاه اندرویدی) شده هست. قبل از اینکه برنامه به این شکل در بیاد، بصورتی هست که قابل فهم برای ماست. برای ایجاد برنامه منبع یا سورس برنامه، راه های مختلفی وجود داره. شما خودتون هرکدوم رو که دوست داشتید انتخاب کنید.

  • همه فایل ها و پوشه ها رو خودتون بسازید!! این کار شدنی هست. فقط یه کم وقت گیر هست. البته پیشنهاد می کنم بعدا حتما یک بار این کار رو انجام بدید.
  • استفاده از دستور android create project.
  • استفاده از بسته ای که قبلا" دانلود کرده بودید. اگه هنوز دانلود نکردید به درس اول مراجعه کنید.
من فعلا برای این درس روش دوم رو توضیح میدم. دو تا روش دیگه رو شاید اصلا توضیح ندم. چون اولی خیلی سخته (البته سخت که نه؛ وقت گیر) و سومی خیلی آسونه!!
من فرض رو بر این میگیرم که استفاده از محیط دستوری ویندوز رو میدونید (اما هر سوالی دارید بپرسید لطفا)
  1. با کلید ترکیبی win+R ، پنجره Run ویندوز رو باز کنید و در قسمت Open عبارت cmd رو تایپ کرده و دکمه Enter رو بزنید.
  2. حالا باید با استفاده از دستور cd به پوشه ای بریم که فایل های sdk اندروید در داخل اون قرار داره. شما می تونید این پوشه رو بعد از اینکه بسته برنامه نویسی رو از حالت فشرده خارج کردید، پیدا کنید.(بسته رو می تونید از درس اول دانلود کنید). در داخل پوشه sdk یه پوشه دیگه به نام tools وجود داره که شما باید با استفاده از دستور cd به اونجا مراجعه کنید. حالا اگه تا اینجا مراحل رو درست رفته باشید می تونید از دستور android create project بصورتی که در مرحله 3 گفته شده استفاده کنید. برای اینکه نیازی به طی کردن این مسیر در مراجعه‌های بعدی وجود نداشته باشه، می تونید این مسیر رو به متغیرهای محیطی ویندوز اضافه کنید.
  3. من برای اون برنامه ای که اول همین مطلب دانلود کردید دستور زیر رو وارد کردم:
android create project -n firstProject -t 1 -p c:\firstProject -k ir.blog.butterfly.firstProject -a mainActivity

حالا اگه به درایو c کامپیوترتون مراجعه کنید، خواهید دید که پوشه ای بنام firstProject ساخته شده که در داخل این پوشه تمام فایل های منبع برنامه ما موجوده. البته اون برنامه رو که دانلود کردید کامپایل شده بود! در مورد پارامترهای مختلف دستور در مطلب بعد توضیح میدم.

فعلا" برای امروز کافیه :)

خدا قوت...

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی