اثر پروانه ای

برنامه نویسی حرفه ای کامپیوتر به زبان سی شارپ - لیست کامل کلمات کلیدی در ʚĭɞ - ßữʈʨɾflỵ ⓔⓕⓕⓔⓒⓣ

اثر پروانه ای

برنامه نویسی حرفه ای کامپیوتر به زبان سی شارپ - لیست کامل کلمات کلیدی در ʚĭɞ - ßữʈʨɾflỵ ⓔⓕⓕⓔⓒⓣ

اثر پروانه ای

اثر پروانه‌ای نام پدیده‌ای است که به دلیل حساسیت سیستم‌های آشوب‌ناک به شرایط اولیه ایجاد می‌شود. این پدیده به این اشاره می‌کند که تغییری کوچک در یک سیستم آشوب‌ناک چون جو سیارهٔ زمین (مثلاً بال‌زدن پروانه) می‌تواند باعث تغییرات شدید (وقوع توفان در کشوری دیگر) در آینده شود.

ایده‌ٔ این‌که پروانه‌ای می‌تواند باعث تغییری آشوبی شود نخستین بار در ۱۹۵۲ در داستان کوتاهی به نام آوای تندر اثر ری بردبری مطرح شد. عبارت «اثر پروانه ای» هم در ۱۹۶۱ در پی مقاله‌ای از ادوارد لورنتس به وجود آمد. وی در صد و سی و نهمین اجلاس ای‌ای‌ای‌اس در سال ۱۹۷۲ مقاله‌ای با این عنوان ارائه داد که «آیا بال‌زدن پروانه‌ای در برزیل می‌تواند باعث ایجاد تندباد در تکزاس شود؟»

آخرین نظرات
  • ۱۳ بهمن ۰۱، ۱۵:۳۱ - حسنا سادات و سما سادات
    عالی
  • ۲
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم.

سلام...


تا اینجای کار تقریبا می تونم بگم اصلا برنامه ای ننوشتیم. اما تا حدود کمی با برنامه نویسی کامپیوتر آشنایی پیدا کردیم. فهمیدیم که کامپیوتر دقیقا همون دستور هایی رو اجرا می کنه که ما بهش گفتیم؛ نه کمتر و نه بیشتر. کاش ما آدم ها هم در مقابل خدا مثل کامپیوتر باشیم.

کامپیوتر تک دستور ها رو یکی پس از دیگری اجرا می کنه. اگر برنامه ای که نوشته ایم مثلا 5 خط باشه، اول خط 1 ، بعد خط 2 ، بعد خط 3 و همینطور تا آخر برنامه دستورات اجرا خواهند شد.

هر دستور در برنامه نویسی به زبان سی شارپ با علامت ; خاتمه پیدا می کنه. به آخر دستور MessageBox.Show دقت کنید. ما با این علامت صرفا به کامپایلر گوشزد می کنیم که این خط از برنامه تمام شده و باید به خط بعدی رفته و دستور بعدی رو اجرا کنه. البته لزومی نداره که خط بعدی دقیقا یک خط بعد باشه. مثلا تمام حالت های زیر با هم مشابه هستند:

در حالت اول خطوط بصورت استاندارد ، یکی پس از دیگری آمده اند.

در حالت دوم بعضی از دستور ها بلافاصله بعد از دستور قبلی خود آمده اند ولی دقت کنید که این دستورها با علامت ; از هم جدا شده اند.

درحالت سوم ترکیبی از دو حالت قبل رو مشاهده می کنید.

نتیجه می گیریم که فضاهای خالی توسط کامپایلر نادیده گرفته می شوند. فضاهای خالی رو با دکمه های Space ، Tab (همون دکمه درازه  :)  ) و Enter می توان ایجاد کرد.

در زبان سی شارپ حروف کوچک و بزرگ با هم متفاوت هستند. مثلا MessageBox.Show با messagebox.SHow فرق می کند.

بقیه قوانین رو در جلسات بعد خواهم گفت.

در این درس کمی ساختار برنامه های کامپیوتری رو بررسی کرده و از آنها در یک برنامه ساده استفاده می کنیم. در همین حین نکات جدیدی از برنامه نویسی متوجه خواهیم شد.

هر برنامه کامپیوتری دارای سه بخش اصلی ورودی ، پردازش و خروجی می باشد. به این معنی که برنامه از طریق ورودی هایی مثل صفحه کلید ، موس ، وب کم و... داده هایی رو دریافت می کند. سپس خود برنامه روی داده های ورودی تغییر و تحولاتی ایجاد کرده و یا از آنها نتیجه گیری خاصی می کند و در مرحله آخر نتایج تغییر و تحولات و تصمیم گیری های روی داده ها به خروجی هایی مثل صفحه نمایش، چاپگر ، بلندگو ها و... ارسال می شوند. به داده ها بعد از انجام پردازش، اطلاعات می گوییم.

برای مثال همین برنامه ساده ای که در جلسات قبل نوشتیم، نام و نام خانوادگی را به عنوان ورودی دریافت کرده و در مرحله پردازش کلمه salam رو به نام و نام خانوادگی افزوده و در خروجی به نمایش در می آورد. می بینید که سه بخش اصلی یک برنامه کامپیوتری در همین برنامه بسیار ساده هم وجود دارد.

ان شاء الله از این جلسه از برنامه نویسی رو شروع می کنیم و دیگه تیترها مون "خیلی مقدماتی" نیست بلکه "مقدماتی" هست.

یکی از قسمت های اصلی کامپیوتر حافظه ها هستند. تصور کنید کامپیوتر بدون حافظه چگونه خواهد بود! اما شاید بلافاصله بعد از اینکه به حافظه های کامپیوتر اشاره کردم ذهن شما به سمت هارد دیسک ها، سی دی ها و فلش درایو ها رفت، البته اینگونه حافظه ها خیلی مهم هستند. اما منظور من این حافظه ها نبود. بلکه هدف من از حافظه به عنوان بخش اصلی کامپیوتر، RAM هست.

این حافظه حجم بسیار کمتری نسبت به هارد دیسک دارد.

این حافظه سرعتی بسیار زیاد تری نسبت به هارد دیسک دارد.

این حافظه خیلی گران قیمت است.

ما به چند دلیل در برنامه نویسی از حافظه RAM استفاده می کنیم.

سرعت پردازنده بسیار بالاست! از طرفی سرعت هارد دیسک در مقابل پردازنده خیلی کم است. ما از RAM به عنوان واسط بین هارد دیسک و پردازنده استفاده می کنیم. به این صورت که داده ها را بطور موقت در RAM ذخیره کرده و بعد از اینکه فرایند پردازش روی داده ها به پایان رسید ، آنها را در هارد دیسک ذخیره می کنیم (البته اگر نیازی به این کار وجود داشته باشد).

هرگاه که شما برنامه ای را اجراء می کنید، داده های مربوط به آن برنامه در حافظه RAM قرار می گیرد. مثلا" در برنامه ساده خودمان، نام و نام خانوادگی ای را که در TextBox نوشتیم بصورت موقت در RAM ذخیره می شود و دستور MessageBox.Show از آنها استفاده کرده و در خروجی نمایش میدهد.

ما می توانیم داده ها را در RAM ذخیره کرده یا آنها را از RAM بخوانیم. برای اینکار به روشی که در سطور بعد توضیح داده ام ، به کامپایلر دستور می دهیم که محلی در حافظه RAM را رزرو کند و به آن مکان رزرو شده یک نام دلخواه (که خودمان مشخص کرده ایم) اختصاص دهد. ما به این نام برای دسترسی به آن مکان رزرو شده در حافظه نیاز داریم. به این مکان رزرو شده حافظه متغیر می گوییم.

در این درس فقط به بررسی متغیرهایی می پردازیم که می توانند یک متن و یا نوشته را در خود ذخیره کنند. با دستور زیر یک متغیر که توانایی ذخیره متن را دارا می باشد، در حافظه ساخته می شود:

string strName;

strName صرفا یک نام هست و شما می توانید به دلخواه خود این نام را تغییر دهید.

اگر بخواهیم یک متن را در strName ذخیره کنیم بصورت زیر عمل می کنیم:

strName="In the name of Allah";

دقت داشته باشید که متن را باید بین دو علامت " قرار دهیم. به نوشته هایی که بین دو علامت " قرار دارند، اصطلاحا رشته می گوییم و به متغیری که توانایی ذخیره رشته ها را داشته باشد، متغیر رشته ای می گوییم.

هرجایی از برنامه که نام متغیر نوشته شود، آن نام در هنگام اجرای برنامه، با مقدار موجود در خود جایگزین خواهد. برای مثال می توانید بعد از اینکه متغیر strName را تعریف کردید دستور MessageBox.Show را بصورت زیر باز نویسی کنید:

MessageBox.Show(strName + "\n Butterfly.blog.ir");

برنامه این درس رو اگه پیاده سازی کرده باشید، احتمالا به این شکل شده باشه:

یکی از شاخصه های هوشمندی یک برنامه کامپیوتری این است که در شرایط مختلف تصمیم های مخصوصی اتخاذ کند. این امر در زندگی عادی هم بسیار رایج هست. مثلا شما درصورتی که هوا سرد باشد، لباس گرم می پوشید. اگر گرسنه شوید، غذا می خورید. اگر بخواهید برنامه نویسی یاد بگیرید به باترفلای سر می زنید... :) در جلسه آینده روش پیاده سازی این شاخصه هوشمندی رو با هم یاد می گیریم...

  • ۹۲/۱۰/۰۴
  • غلامعلی حسینی بهجانی

برنامه سازی

c#

csharp

programming

برنامه نویسی

نظرات (۵)

سلام داداش خوبی اگه یاهو داری میشه بیای یاهو من خیلی به این کمک های شما نیاز دارم و میخوام یاد بگیرم اگه میشه ادد کنین و به من محصل کمک کنین:d
عالی عالی عالی یعنی حرف نداره کارتون من محصل رشته کامپیوتر هستم و نیاز خیلی به این اموزش ها داشتم با این اموزش هاتون خیلی به من و شاید دیگران کمک کرده اید
پاسخ:
شما لطف دارید
  • رندخرابات
  • همین "خیلی مقدماتی " بودنش رو میگم! که داره میشه "مقدماتی" !!
    فعلن نمیتونم نظر کاملی بدم..ولی خوبه ، من راضیم!
    چون کسی ک تو عمرش برنامه نویسی کار نکرده هم میتونه با شما پیش بیاد!
    نظر تخصصی هم بمونه برای بعد که ماهم مث شما متخصص بشیم ان شالله .. :))
    پاسخ:
    ممنون بهم روحیه دادید. امیدوارم بقیه دوستان هم همین نظر رو داشته باشن.
    ان شاء الله شما هم بزودی متخصص خواهید...
  • رندخرابات
  • این خیلی مقدماتیش عالیه..
    چون خیلی بهتر ادم یاد میگیره!
    حق باشماست..
    ان شالله ک منم میرسم بهتون!
    هرطور که صلاح میدونید!
    پاسخ:
    کدوم مقدماتیش عالیه؟
    نظرتون در مورد کیفیت آموزشی مطالب چیه؟
  • رندخرابات
  • من این نکاتی ک گفتیدو تقریبن میدونم..چون قبلن پاسکال و پلاس کار کردم!
    البته با این سی شارپ هنوز مشکل دارم :)))))
    میشه جسارتن یه درخواستی بکنم؟
    ما امتحانامون شروع میشه هفته دیگه..میخواستم ازتون خواهش کنم فاصله ی بین درسها رو یکم (یکمی!) بیشتر کنید.
    البته این یه خواهشه..شما هرطور ک صلاح میدونید عمل کنید.
    بازم ممنون..
    پاسخ:
    سلام.
    خوشحالم که تجربه پاسکال و سی پلاس پلاس رو دارید. این خیلی خوبه. اما مطالب پیشرفته تر در قسمت های دیگر همین وبلاگ موجود هست و طیف خاصی از مخاطبان رو داره. تصمیم بر این شد که برنامه نویسی رو از خیلی مقدماتی شروع کنیم و فکر کردم این مواردی رو که گفتم مناسب باشه. نگران نباشید بزودی مطالب پیچیدگی خودشون رو پیدا خواهند کرد.
    در مورد فاصله زمانی بین دروس شما درست می فرمائید. هیچ جایی کلاس ها رو حتی اگر فشرده هم باشه هر روز برگزار نمی کنند. اما به دلایلی باید سریع بریم جلو...
    خوبیش اینه که شما می تونید همه ای مطالب رو در قسمت طبقه بندی موضوعی در زیر دسته مقدمه ای بر سی شارپ پیدا کنید.
    اینطوری عقب نخواهید افتاد.
    عذر خواهی می کنم که نمی تونم سرعت رو کم کنم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی