اثر پروانه ای

برنامه نویسی حرفه ای کامپیوتر به زبان سی شارپ - لیست کامل کلمات کلیدی در ʚĭɞ - ßữʈʨɾflỵ ⓔⓕⓕⓔⓒⓣ

اثر پروانه ای

برنامه نویسی حرفه ای کامپیوتر به زبان سی شارپ - لیست کامل کلمات کلیدی در ʚĭɞ - ßữʈʨɾflỵ ⓔⓕⓕⓔⓒⓣ

اثر پروانه ای

اثر پروانه‌ای نام پدیده‌ای است که به دلیل حساسیت سیستم‌های آشوب‌ناک به شرایط اولیه ایجاد می‌شود. این پدیده به این اشاره می‌کند که تغییری کوچک در یک سیستم آشوب‌ناک چون جو سیارهٔ زمین (مثلاً بال‌زدن پروانه) می‌تواند باعث تغییرات شدید (وقوع توفان در کشوری دیگر) در آینده شود.

ایده‌ٔ این‌که پروانه‌ای می‌تواند باعث تغییری آشوبی شود نخستین بار در ۱۹۵۲ در داستان کوتاهی به نام آوای تندر اثر ری بردبری مطرح شد. عبارت «اثر پروانه ای» هم در ۱۹۶۱ در پی مقاله‌ای از ادوارد لورنتس به وجود آمد. وی در صد و سی و نهمین اجلاس ای‌ای‌ای‌اس در سال ۱۹۷۲ مقاله‌ای با این عنوان ارائه داد که «آیا بال‌زدن پروانه‌ای در برزیل می‌تواند باعث ایجاد تندباد در تکزاس شود؟»

آخرین نظرات
  • ۱۳ بهمن ۰۱، ۱۵:۳۱ - حسنا سادات و سما سادات
    عالی
  • ۱
  • ۰

سلام.

حالا که با موفقیت نرم افزار Visual Studio 2010 رو نصب کردید. می خواهیم اولین برنامه رو بنویسیم. در آموزش برنامه نویسی همیشه اولین برنامه، برنامه سلام دنیا (Hello world) رو آموزش می دهند. به نظر من اینکار کاملا بجا و درست هست. در قالب همین برنامه ساده، کلی نکته برای یادگیری وجود داره. حداقلش اینه که یاد می گیریم چطور در اون زبان برنامه نویسی یک پیغام ساده رو به کاربر نشون بدیم. شاید به نظرتون خیلی مسخره باشه! آخه که چی؟! این برنامه چه مشکلی رو حل می کنه! من با شما موافقم! این کار مسخره هست و این برنامه هیچ مشکلی رو حل نمی کنه! اما این همه کار مسخره توی زندگیمون انجام دادیم اینم روش! (البته بعدا" متوجه خواهید شد که اونقدرا هم که فکر می کردید مسخره نیست). خوب دست بکار می شیم...

How to Run visual studio

اول از همه نرم افزاری رو که نصب کردید رو باید اجرا کنید. برای اینکار به منوی Start رفته و از زیر مجموعه All Programs به پوشه Microsoft Visual Studio 2010 رفته و برنامه Microsoft Visual Studio 2010 رو اجرا کنید. آیکن این برنامه بصورت علامت بی نهایت در ریاضی هست.

احتمالا اولین باری که برنامه رو اجرا می کنید با پنجره ای که در شکل زیر می بینید مواجه خواهید شد. در این پنجره گزینه General Development Settings رو انتخاب کرده و دکمه Start Visual Studio رو بزنید.


How to Run visual studio

خوب محیط برنامه به شکل زیر هست. در این پنجره شما منوها و نوار ابزار برنامه رو مشاهده می کنید. به منوی File رفته و از منوی New گزینه Project رو انتخاب کنید تا پنجره زیر رو مشاهده کنید.

How to Run visual studio

خوب در این پنجره در قسمت شماره 1 نوع پروژه رو انتخاب کنید. چون ما می خواهیم برنامه نویسی سی شارپ رو یاد بگیریم طبیعی هست که باید اونو انتخاب کنیم. تازه احتمالا اگه طبق درس قبل پیش رفته باشید گزینه دیگری هم جز همین نخواهید داشت :)

در قسمت دوم هم من Net Framework 2.0. رو انتخاب کردم. شما هرکدوم رو که دوست داشتید انتخاب کنید. البته نه اینکه تفاوتی نداشته باشه. فقط به این علت که تازه کار هستیم یه کمی سهل‌انگاری می کنیم. در قسمت سوم هم همون گزینه ای که من انتخاب کردم رو انتخاب کنید، یعنی Windows Form Application.

در قسمت سوم در کادر اول اسمی برای پروژه تون انتخاب کنید. مثلا می تونید اسمش رو بذارید FirstProject . در کادر دوم محلی رو که می خواهید پروژه ذخیره بشه رو انتخاب کنید. می تونید از دکمه Browse هم کمک بگیرید. فعلا با دوتا کادر بعدی کاری نداشته باشید. با اون دوتا "تیک" که پایین سمت راست هم هست کاری نداشته باشید. اما اگه در موردشون سوالی دارید، بپرسید. پرسیدن عیب نیست، ندونستن عیبه!

حالا دکمه OK رو بزنید. تا با محیطی شبیه شکل زیر مواجه بشید.

How to Run visual studio

  1. این قسمت که بهش Toolbox میگیم، شامل تمام اجزای سازنده یک برنامه (برنامه هایی که برای ویندوز ساخته می شن) هست. شما باید گزینه Button را کشیده و به داخل قسمت 2 آورده و رها کنید. (به این کار Drag & Drop می گن). شما می تونید به هر تعداد که خواستین، گزینه های موجو در Toolbox رو درگ اند دراپ کنید و به داخل قسمت دوم (که با فلش قرمز مشخصه) بیارید. شما با این کار ظاهر پنجره برنامه تون رو طراحی می کنید.
  2. حتما" متوجه شده اید که این قسمت همون پنجره برنامه ای هست که در حال ساختن اون هستید.
  3. با استفاده از این قسمت می توانید تمام خصوصیات هر جزئی از برنامه رو (که البته باید قبلا" با کلیک کردن روی اون جزء از برنامه، انتخابش کرده باشین) تغییر بدین. مثلا اگه همون دکمه ای رو که روی پنجره گذاشته بودید رو انتخاب کنید، می تونید از این قسمت خصوصیتی مثل متن نوشته شده روی دکمه رو (خصوصیت Text) تغییر بدید. اصلا" از هیچ چیز توی این محیط نترسید. تمام گزینه ها رو تغییر بدید و نتیجه کارتون رو مشاهده کنید. تجربه خودن خیلی از آموزش های من بهتره. باز هم می گم کنجکاو باشید.
    حالا روی دکمه هه دوبار کلیک کنید. بعله! این قسمت همونجایی هست که شما برنامه نویسی می کنید. در همون قسمتی که مکان نمای صفحه کلید داره چشمک میزنه عبارت زیر رو تایپ کنید:
    MessageBox.Show("Hello World \n Butterfly.blog.ir");
    بعد از اینکه کد بالا رو نوشتین، حتما باید شکل برنامه ای که نوشتید بصورت زیر باشه. حتی اگه یک علامت هم کم و زیاد باشه، ممکنه برنامه کار نکنه! پس دقت کنید.
    How to Run visual studio

    ان شاء الله بعدا توضیح خواهم داد که بقیه کدها چی هستن. شما فعلا" به بقیه نوشته ها کاری نداشته باشید.

  4. مهمترین قسمت برنامه شاید اجرای موفقیت آمیز اون باشه. روی دکمه ای که در این قسمت مشخص کرده ام کلیک کنید. تا نتیجه زحمتتون رو ببینید. درضمن کلید میانبر این دکمه هم F5 هست.

How to Run visual studio
کار شما تا درس آینده اینه که برنامه رو تغییر بدید و اجرا کنید. تا ببینید چه اتفاقی میوفته. سعی کنید با کنجکاوی چیزهای زیادی یاد بگیرید....
  • ۹۲/۰۹/۲۸
  • غلامعلی حسینی بهجانی

سی شارپ

برنامه سازی

c#

csharp

programming

برنامه نویسی

نظرات (۹)

سوالم اینه که برنامه ای بنویسید که محیط یک مربع را سوال کند وسپس اندازه ضلع و مساحت مربع را محاسبه کند

پاسخ:
سلام.
همانطور که می‌دانید اگر محیط مربع را بر 4 تقسیم کنیم، اندازه یک ضلع مربع بدست می آید. برای بدست آوردن مقدار مساحت مربع، کافیست که اندازه یک ضلع را در خودش ضرب کنیم.
نکته: در زبان سی‌شارپ نوع float و Single یکی هستند و هیچ تفاوتی ندارند.
static void Main(string[] args)
{
    Console.WriteLine("Please Enter the Perimeter of a Square: ");
    float perimeter = Convert.ToSingle(Console.ReadLine());
    float side = perimeter / 4;

    float area = side * side;

    Console.WriteLine("The Area of the Square is: {0}", area);

    Console.ReadKey();
}
موفق باشید
یاعلی
سلام .خسته نباشین من تازه شروع کردم به خوندن بحثاتون .میخواستم بگم ورژن ویژوال من2013 هستش .محیطش یکم فرق داره .ولی مثلا من گزینه massage boxکه برنامه رو باید تو اون بنویسمو ندارم .همه کارارام دقیق انجام میدم .ولی وقتی برنامه رو run میکنم .erroreدارم.خواستم بپرسم.مشکل از ورژنی هستش که استفاده میکنم.
پاسخ:
سلام دوست خوبم
دقت کنید که در زبان سی شارپ حروف کوچک و بزرگ متفاوت هستند و مسج‌باکس هم سرهم نوشته میشه. سعی کنید چند حرف اول دستورها رو بنویسید، سپس دستور مورد نظر را از لیستی که به نمایش در می‌آید انتخاب کنید.

موفق باشید
یاعلی

با سلام و خسته نباشید.

خیلی ممنون بابت مطالبی که نوشید. بسیار عالی.و خیلی ساده توضیح دادید به طوری که همه متوجه میشن. این خیلی عالیه. فقط یک سوال برای من پیش اومده: شما چرا با ورژن 2 دات نت کار میکنید؟ و چرا ورژن 4 دات نت را آموزش نمیدهید؟ من کسی رو ندیدم که دیگه با ورژن های قدیمی کار کند. !!!؟

پاسخ:
سلام علیکم.
شما لطف دارید.
فعلا" هدفم آموزش دات نت نبوده. همه مواردی که فعلا آموزش داده شده اند با کمترین ورژن دات نت قابل پیاده سازی هستند. همچنین برنامه هایی که در ورژن های پایین تر دات نت نوشته شده اند، با احتمال بیشتری در نسخه های بالا تر قابل اجرا هستند.
از لحاظ مهندسی نرم افزار هم فقط زمانی که نیاز داریم، از توابع کتابخانه ای استفاده می کنیم. در دات نت 3 به بعد مواردی اضافه شده (WPF , WCF , WF , Card Space , Linq , ADO.net , Task Parallel , Parallel Linq , Modern UI Runtime , Task-Based Async Model و...) و مواردی هم بهبود داده شده. اما فعلا هیچکدام از این موارد در برنامه هایی که این حقیر آموزش داده ام استفاده نشده و نیازی هم به استفاده از آنها نبوده.
با تشکر
  • رندخرابات
  • با عرض پوزش وشرمندگی فراوااااان...
    من مشکلم حل شد!
    دستتون درد نکنه!
    پاسخ:
    خوب الهی شکر.
    آماده درس بعدی باشید...
  • رندخرابات
  • من چقد پیام گذاشتم براتون..
    شرمنده!
    هیچکدومو تایید نکنید آبروم میره..:(
    این اروری ک داده..من رفتم به اون ادرس..همه چیز هست!چیزی میس نشده..
    نمیدونم چشه!
    پاسخ:
    نب بابا دشمنتون شرمنده باشه ان شاء الله...
    در مورد ارور باید بگم که:
    اول از toolbox یک دکمه روی پنجره (از حالا بهش می گیم "فرم") قرار بدید. و روی همون دکمه دابل کلیک کنید. بعد دقیقا همون جایی که مکان نما در حال چشمک زدن هست شروع به نوشتن اون تکه کد کنید. کد هم که این بود:
    MessageBox.Show("Hello world \n Butterfly.blog.ir");
  • رندخرابات
  • در واقع اول این پیام رو میده بعد اون ارور رو..
    http://8pic.ir/images/89505104370813299100.png
    پاسخ:
    هر وقت برنامه ارور داشته باشه و یه جایی از برنامه رو اشتباه نوشته باشید با این ارور مواجه خواهید شد. هیچ جای برنامه نباید خط چین قرمز وجود داشته باشه. این ارور از شما می پرسه که آیا مایلید که برنامه از آخرین باری که بصورت موفقیت آمیز ساخته شده بوده اجرا بشه؟ معمولا جواب ما به این ارور No هست چون اگر yes بزنیم تغییراتی که انجام داده ایم بی اثر خواهد بود.
  • رندخرابات
  • اقا..اون لینکو اصن فراموش کنید..
    من کدو زدم ولی برای اجراش این ارور رو میده ..
    http://8pic.ir/images/79170736500336748283.png
    :(((
    پاسخ:
    پروژه رو از اول بسازید. راه درست کردن این مشکل رو ان شاء الله بزودی یاد خواهید گرفت. مشکل برنامه شما ظاهرا" اینه که باید حتما روی همون دکمه ای که روی پنجره قرار داده بودین دابل کلیک کنید و بعد کد مربوطه رو بنویسید....
  • رندخرابات
  • سلام..
    شما نیومدین من یکم باهاش ور رفتم چن تا سوالامو پیدا کردم!
    این عکسو ببینید ..
    من کجاش باید عبارت رو تایپ کنم؟
    http://8pic.ir/images/48102964374270596594.png
  • رندخرابات
  • سلام..
    واای.چقد زود شرو کردید!
    3 درس عقبم!
    واای..

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی