اثر پروانه ای

برنامه نویسی حرفه ای کامپیوتر به زبان سی شارپ - لیست کامل کلمات کلیدی در ʚĭɞ - ßữʈʨɾflỵ ⓔⓕⓕⓔⓒⓣ

اثر پروانه ای

برنامه نویسی حرفه ای کامپیوتر به زبان سی شارپ - لیست کامل کلمات کلیدی در ʚĭɞ - ßữʈʨɾflỵ ⓔⓕⓕⓔⓒⓣ

اثر پروانه ای

اثر پروانه‌ای نام پدیده‌ای است که به دلیل حساسیت سیستم‌های آشوب‌ناک به شرایط اولیه ایجاد می‌شود. این پدیده به این اشاره می‌کند که تغییری کوچک در یک سیستم آشوب‌ناک چون جو سیارهٔ زمین (مثلاً بال‌زدن پروانه) می‌تواند باعث تغییرات شدید (وقوع توفان در کشوری دیگر) در آینده شود.

ایده‌ٔ این‌که پروانه‌ای می‌تواند باعث تغییری آشوبی شود نخستین بار در ۱۹۵۲ در داستان کوتاهی به نام آوای تندر اثر ری بردبری مطرح شد. عبارت «اثر پروانه ای» هم در ۱۹۶۱ در پی مقاله‌ای از ادوارد لورنتس به وجود آمد. وی در صد و سی و نهمین اجلاس ای‌ای‌ای‌اس در سال ۱۹۷۲ مقاله‌ای با این عنوان ارائه داد که «آیا بال‌زدن پروانه‌ای در برزیل می‌تواند باعث ایجاد تندباد در تکزاس شود؟»

آخرین نظرات
  • ۱۳ بهمن ۰۱، ۱۵:۳۱ - حسنا سادات و سما سادات
    عالی
  • ۱
  • ۰

سلام...

توی درس قبل دستور android create project رو تا اونجایی که لازمش داشتیم توضیح دادم. توی این درس یکسری مطالب پراکنده اما بدرد بخور رو بررسی خواهیم کرد. مثلا اینکه چطور شکل ظاهری برنامه رو دستکاری کنیم. اینکه چطور برای رویداد کلیک یک دکمه برنامه نویسی کنیم. چطور به اجزای برنامه (مثلا دکمه -Button- یا کنترل نمایش دهنده متن -TextView- و...) دسترسی داشته باشیم.

از جمله مطالبی که باید در مورد اونها بدونیم چرخه اجرای برنامه های اندروید هست. یک برنامه اندروید از زمان اجرا (رویداد onCreate) تا لحظه ای که از حافظه خارج می شود و به نوعی بسته می شود (رویداد onDestroy) ، بسته به اینکه کاربر چه تعاملاتی با برنامه داشته باشد، مراحلی را پشت سر می گذارد که این مراحل بصورت خیلی خلاصه در نمودار زیر به نمایش در آمده.

چرخه زندگی اکتیویتی / برنامه نویسی اندروید

خوب به نظر میرسه نمودار کاملا" واضح باشه. اما هرگونه سوالی در مورد این نمودار دارید در قسمت نظرات همین مطلب مطرح کنید. ان‌شاءالله اگه بلد باشم پاسخگو خواهم بود.

در درس های قبل یک برنامه ساده رو با هم ساختیم (همون برنامه ای که با دستور android create project ساختید و اونو به داخل Eclipse وارد کردید). امروز باید با همون پروژه کلی مطلب یاد بگیریم.

فایل main.xml رو از زیرشاخه res/layout باز کنید. توی محیط Eclipse اینگونه فایل های لایه بندی در دوحالت گرافیکی و متنی به نمایش در می آیند. ما فعلا با حالت گرافیکی (Graphical Layout) کاری نداریم(هرچند اگه خودتون باهاش کار کنید ضرر نداره!) در کنار برگه Graphical Layout نوشته شده main.xml روی اون کلیک کنید تا لایه بندی ظاهر برنامه رو بصورت متنی مشاهده کنید. (البته احتمالا با دابل کلیک روی main.xml بصورت پیش فرض به همین قسمت متنی منتقل خواهید شد.)

این برنامه حاوی یک جدول سطری (LinearLayout) هست که در زیر مجموعه خود یک TextView وجود دارد. شما هم می توانید به این جدول سطری ، کنترل های دلخواه خودتون رو اضافه کنید. مثلا بعد از تگ TextView یک تگ جدید باز گرده و عبارت Button را بنویسید. با این کار عملا یک دکمه ساخته می شود. حتما باید طول و عرض همه کنترل ها رو مشخص کنید. برای اینکار از تگ TextView تقلید کنید. در محیط Eclipse می توانید برای ظاهر شدن لیستی از دستورها که با حروف مشخص شده توسط شما شروع می شوند کلیدهای Ctrl+Space را فشار داد. خیلی به تسریع کدنویسی کمک می کنه.

برای دکمه ساخته شده مشخصات زیر را تنظیم کنید.

<Button
    android:id="@+id/btnTest" 
    android:layout_width="fill_parent"
    android:layout_height="wrap_content"
    android:text="Click me"
    android:onClick="onClick_btnTest"
    />

در برنامه نویسی اندروید همه چیز دسته بندی شده و به وقت نیاز، براحتی قابل بازیابی و استفاده هست. از جمله id همه کنترل ها. ما برای دکمه id را بصورتی که در کد بالا می بینید تنظیم کرده ایم.

"@+id/btnTest"

این عبارت یعنی باید شناسه btnTest به لیست id ها اضافه شود. بعدا می توانید از طریق همین شناسه به دکمه دسترسی داشته باشیم.

حالا به فایل برنامه ی جاوا (در زیر شاخه src پیداش می کنید) بروید. همانطور که در نمودار بالا دیدید یکی از مرحله های چرخه زندگی یک برنامه اندروید (Activity) رویداد onCreate است؛ برای این رویداد برنامه ای از قبل نوشته شده که کد آن بصورت زیر است:

/** Called when the activity is first created. */
@Override
public void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
super.onCreate(savedInstanceState);
setContentView(R.layout.main);
}

دقت کنید ، کلاس firstActivity از کلاس پایه Activity ارثبری کرده است. در رویداد onCreate باید تمام برنامه هایی که در لحظه اول اجرای برنامه نیاز به انجام آنها را داریم، نوشته شود. یکی از آن کارهای اولیه، تعیین ظاهر و محتوای اکتیویتی هست که با دستور setContentView انجام می گیرد.

همانطور که گفتم تمام اجزای یک برنامه اندروید استاندارد، دسته بندی شده هستند و برای دسترسی به آنها از یکسری راه های استاندارد استفاده می شود. تمام این دسته بندی ها در R قرار می گیرد. احتمالا R مخفف کلمه Resource باشد.

خوب به بیراهه نریم!!

بعد از متد onCreate خودتون یک متد به شکل زیر بنویسد.

public void onClick_btnTest(View v){
    Button btn=(Button)findViewById(R.id.btnTest);
    btn.setText(new Date().toString());
}

این برنامه به این صورت کار می کنه که وقتی روی دکمه کلیک می کنیم، تاریخ و ساعت گوشی رو بصورت کامل بجای متن روی دکمه قرار میده.

برای اجرای برنامه در کامپیوتر باید یک شبیه ساز دستگاه اندروید (AVD) بسازید.

اجرای برنامه های نوشته شده رو به درس بعد موکول می کنیم...

توی این مدت خیلی خوبه که خودتون دنبال کلمه AVD و طرز ساخت اون بگردید.

  • ۹۲/۰۹/۲۴
  • غلامعلی حسینی بهجانی

اندروید

android

برنامه سازی

programming

برنامه نویسی

نظرات (۱)

  • سید حسین نسابه
  • سلام.
    خسته نباشید
    یه سوال؟
    این چند خط کدی که نوشتید جاواست؟؟
    چه قدر جاوا به سی شارپ شبیهه؟!
    پاسخ:
    سلام! سلامت باشید.
    آره! این چند خط کد، جاوا هستند.
    جاوا تفاوت های جزئی با #C داره.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی