اثر پروانه ای

برنامه نویسی حرفه ای کامپیوتر به زبان سی شارپ - لیست کامل کلمات کلیدی در ʚĭɞ - ßữʈʨɾflỵ ⓔⓕⓕⓔⓒⓣ

اثر پروانه ای

برنامه نویسی حرفه ای کامپیوتر به زبان سی شارپ - لیست کامل کلمات کلیدی در ʚĭɞ - ßữʈʨɾflỵ ⓔⓕⓕⓔⓒⓣ

اثر پروانه ای

اثر پروانه‌ای نام پدیده‌ای است که به دلیل حساسیت سیستم‌های آشوب‌ناک به شرایط اولیه ایجاد می‌شود. این پدیده به این اشاره می‌کند که تغییری کوچک در یک سیستم آشوب‌ناک چون جو سیارهٔ زمین (مثلاً بال‌زدن پروانه) می‌تواند باعث تغییرات شدید (وقوع توفان در کشوری دیگر) در آینده شود.

ایده‌ٔ این‌که پروانه‌ای می‌تواند باعث تغییری آشوبی شود نخستین بار در ۱۹۵۲ در داستان کوتاهی به نام آوای تندر اثر ری بردبری مطرح شد. عبارت «اثر پروانه ای» هم در ۱۹۶۱ در پی مقاله‌ای از ادوارد لورنتس به وجود آمد. وی در صد و سی و نهمین اجلاس ای‌ای‌ای‌اس در سال ۱۹۷۲ مقاله‌ای با این عنوان ارائه داد که «آیا بال‌زدن پروانه‌ای در برزیل می‌تواند باعث ایجاد تندباد در تکزاس شود؟»

آخرین نظرات
  • ۱۳ بهمن ۰۱، ۱۵:۳۱ - حسنا سادات و سما سادات
    عالی
  • ۲
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام.

افتخار می کنیم که شما بازدیدکنندگان محترم این وبلاگ با پیشنهادات ارزشمند و انتقادات سازنده خود ما را در هرچه بهتر شدن این وبلاگ یاری می کنید. همچنین از همه برادران و خواهرانی که به هر نحو به هرچه بهتر شدن این وبگاه کمک می کنند تشکر می‌کنم.

پیرو همین انتقادات سازنده، بر آن شدیم تا در آخر هر درس، یک سری تمرین هم قرار دهیم، تا هنرآموزان عزیز علاوه بر Copy و Paste کردن کدها، مهارت حل مسائل برنامه نویسی با استفاده از همین ابزارهایی که تاکنون آموخته اند را کسب کنند. بدیهی است که برنامه نویسی، صرفا با کپی کردن کدها، بدست نمی آید. بنابراین خواهشمندیم سعی کنید خودتان مسائل مطرح شده در انتهای دروس را حل کنید.

درس 13 را به نحوه ساخت Class اختصاص دادیم و قبلا گفته بودیم که کلاس ها حاوی اجزایی می‌باشند. کلاس ها اجزای داده ای و عملیاتی مرتبط با هم را، دسته بندی می‌کنند. همان طور که ملاحضه فرمودید، متد factorial را در کلاس Math ایجاد کردیم.

اجازه دهید کمی در مورد فاکتوریل صحبت کنیم. (هرچند این صحبت، حاشیه ای بر این درس هست) به احتمال زیاد با این تابع ریاضی آشنایی دارید، اما برای عزیزانی که آشنایی ندارند کمی توضیح می‌دهم. فاکتوریل عدد n بصورت زیر محاسبه می شود: 

n! = 1 × 2 × 3 × 4 × ... × n-2 × n-1 × n

به عبارت دیگر، اعداد 1 تا n را در هم ضرب می کنیم.

قبلا توضیح دادیم که کارهای تکراری را با استفاده از حلقه های تکرار انجام می دهیم. در اینجا عمل ضرب، یک کار تکراری است که n-1 بار انجام می شود. همچنین در مورد حلقه for ، توضیح دادیم که این حلقه یک شمارنده دارد که تعداد اجرا های حلقه را شمارش می کند. ما از این شمارنده استفاده می کنیم و اعداد 1 تا n را بدست می آوریم. به حلقه زیر دقت کنید:

int f=1;
for(int i=1; i<=n; i++){
   f=f*i;
}

متغیر i ، شمارنده حلقه است و درصورتی که شرط i<=n برقرار باشد، دستورات داخل حلقه اجرا می‌شوند و در غیر این صورت، حلقه به پایان می رسد. در هر دور حلقه، بعد از اینکه همه دستورات داخل حلقه اجرا شدند، قسمت ++i حلقه، اجرا می شود، بنابراین به شمارنده حلقه یک واحد افزوده می‌شود. جدول زیر تغییراتی که در متغیرهای i و f رخ می دهد را نشان می دهد:

n i f
5 1 1
2 2
3 6
4 24
5 120
6

تمرین:

  1. برنامه ای بنویسید که مجموع اعداد 1 تا n را محاسبه و نمایش دهد.
  2. برنامه ای بنویسید که n عدد از ورودی گرفته و میانگین آنها را نمایش دهد.
  3. برنامه ای بنویسید که عدد n ام از سری زیر را محاسبه و نمایش دهد:
    1   1   2   3   5   8   13   21   34   55 . . .
    برای مثال اگر n=8 باشد، برنامه باید عدد 21 را نمایش دهد.

موفق باشد.

نظرات (۲)

ممنون نظر لطفتونه لینک شما بزودی در آدرس
لینکستان ما با مشخصات وارد شده لینک خواهد شد با تشکر از حضورتان برادر عزیزم
http://unit-sardroud.blog.ir/page/linkestan
سلام وقت بخیر ببخشید اونوقت درس سیزدهم کجاست؟من همیشه به قسمت سی شارپ سر میزنم تا دوازدهم رو می بینم امروز اتفاقی اینجا اومدم میشه بگین درس سیزدهم رو از کجا میتونم ببینم؟

پاسخ:
سلام...
پس علت سوال قبلی تون تا حدودی مشخص شد.
این لینک درس 13 هست:

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی