اثر پروانه ای

برنامه نویسی حرفه ای کامپیوتر به زبان سی شارپ - لیست کامل کلمات کلیدی در ʚĭɞ - ßữʈʨɾflỵ ⓔⓕⓕⓔⓒⓣ

اثر پروانه ای

برنامه نویسی حرفه ای کامپیوتر به زبان سی شارپ - لیست کامل کلمات کلیدی در ʚĭɞ - ßữʈʨɾflỵ ⓔⓕⓕⓔⓒⓣ

اثر پروانه ای

اثر پروانه‌ای نام پدیده‌ای است که به دلیل حساسیت سیستم‌های آشوب‌ناک به شرایط اولیه ایجاد می‌شود. این پدیده به این اشاره می‌کند که تغییری کوچک در یک سیستم آشوب‌ناک چون جو سیارهٔ زمین (مثلاً بال‌زدن پروانه) می‌تواند باعث تغییرات شدید (وقوع توفان در کشوری دیگر) در آینده شود.

ایده‌ٔ این‌که پروانه‌ای می‌تواند باعث تغییری آشوبی شود نخستین بار در ۱۹۵۲ در داستان کوتاهی به نام آوای تندر اثر ری بردبری مطرح شد. عبارت «اثر پروانه ای» هم در ۱۹۶۱ در پی مقاله‌ای از ادوارد لورنتس به وجود آمد. وی در صد و سی و نهمین اجلاس ای‌ای‌ای‌اس در سال ۱۹۷۲ مقاله‌ای با این عنوان ارائه داد که «آیا بال‌زدن پروانه‌ای در برزیل می‌تواند باعث ایجاد تندباد در تکزاس شود؟»

آخرین نظرات
  • ۱۳ بهمن ۰۱، ۱۵:۳۱ - حسنا سادات و سما سادات
    عالی
  • ۳
  • ۰

بهترین راه برای اینکه مردم به زیارت مزارتون بیان، گذاشتن wifi رایگان روی قبر هست!

  • ۹۲/۱۲/۲۲
  • غلامعلی حسینی بهجانی

نظرات (۳)

سلام خواهش میکنم..
خودم سعیمو میکنم انشا اله که بتونم بفهمم ممنون از لطفتون
پاسخ:
سلام خواهر...
هرجایی که کمک خواستید. ان شاء الله اگر بلد باشم، کوتاهی نخواهم کرد.
موفق باشید.
سلام وقتتون بخیر این منابعی که معرفی کردید (برای بزرگنمایی و انتقال) به زبان انگلیسی هستش من بلد نیستم ترجمه کنم ازطرفی باید یاد بگیرم اگه میشه یا یک دیکشنری تخصصی برام معرفی کنید یا اینکه فارسیشو بزارین تو سایت اگر هم هزینه ای بود در خدمتم ممنون از لطفتون ببخشید که بهتون زحمت میدم
پاسخ:
سلام.
متأسفانه و با عرض پوزش فعلا وقت ندارم خودم ترجمه کنم. کجای مباحث مشکل دارید؟ چقدر براتون مهم هست؟ و تا کی فرصت دارید؟ توی دانشگاه یه کتابی مربوط به انتشارات دانشگاه صنعتی شریف می خوندیم که متاسفانه اسم مترجمش رو فراموش کردم. اما یه ایمیل به استادمون فرستاده ام که هنوز جوابی نداده اند ولی به محض اینکه پاسخ دادند، کتاب رو بهتون معرفی خواهم کرد.
سلام سال جدیدتون مبارک انشا الله سالی پر از موفقیت داشته باشید یه سوال دارم میشه کار متد
( float , float,matrixorder.append)scale transform) رو توضیح بدید خودم فکر میکنم مربوط به بزرگنمایی باشه اما نمیدونم که بزرگنمایی بر حسب چیه قسمت سومشم اصلا نمیدونم منظورم کار matrixorder هستش که دو تا گزینه میتونه داشته باشه اگه ممکنه translatetransform رو هم توضیح بدید شرمنده که اینقدر مزاحمتون میشم
پاسخ:
سلام. سال نو شما هم مبارک باشه ان شاءالله...
بله این متد مربوط به بزرگنمایی (یا کوچکنمایی) هست. جواب سوال شما در مورد پارامتر سوم این متد، وارد حیطه تخصصی گرافیک کامپیوتر و مهم تر از اون ریاضیات کاربردی و مبحث بردار ها میشه. در گرافیک کامپیوتری کارهایی مثل دوران، مقیاس دهی، انعکاس، انتقال و حتی تغییر زاویه دید و پرسپکتیو به وسیله ماتریس ها انجام میشه (به این دلیل که همه چیز در آخر باید روی صفحه مونیتور که شامل یکسری پیکسل هست، به نمایش در بیاد...) .
مثلا با ضرب کردن ماتریس های خاصی (ماتریس های انتقال) در تک تک نقاط تصویر (ماتریس تصویر) عمل بزرگنمایی (بهتره بگیم مقیاس دهی) تصویر انجام می گیره.
اما نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیره، اینه که عملیاتی که ماتریس های انتقال انجام می دهند لزوما جابجایی پذیر نیستند (ممکنه قانون جابجایی پذیری در موردشون صدق نکنه) ، بنابراین ترتیب عملی که قراره انجام بشه (مثلا ضرب) مهم خواهد بود.
همه این ها رو گفتم که به اینجا برسم:
با دوگزینه موجود در MatrixOrder ، تعیین می کنید که عملیات جدیدی که قصد انجام آن را دارید قبل از عملیات قدیمی انجام شود (Prepend) یا بعد از عملیات قدیمی (Append).
اگر می خواهید تمام و کمال بدونید که دقیقا این ماتریس ها چطور کار می کنند، توصیه می کنم به منابع زیر سر بزنید:

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی